HTML

Páncél György blogja

Páncél György vagyok, 24 éves budapesti lakos. 2008. január 14 és 2010. január 31 között a Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központjában dolgoztam személyi segítőként egyfajta segédápolóként, most a Motiváció Alapítvány támogató szolgálatánál töltöm be korábbi munkakörömet, mellette jelenleg is Sopronba járok levelező tagozaton szociálpedagógia szak IV. évfolyamára illetve Budapesten a Pannon Kincstár Tanoda fogyatékkal élők gondozása elnevezésű képzésére és mindezek mellett készülök a diplomához elengedhetetlen középfokú nyelvvizsgára Angol nyelvből. A jogosítvány megszerzésébe is sokat fektetek már "csak" a forgalmi vizsga van hátra. Próbálom mellőzni a közszereplést igencsak kevés sikerrel. Továbbra is célom egy svédországi élet alapjainak a megteremtése. Küzdök az esélyegyenlőségért és integrációért a magam módján.

Friss topikok

Linkblog

Közösségi tömegközlekedés katasztrófális helyzete - kerekesszékesek kísérőjének szemszögéből

2010.09.16. 23:19 :: gyurgyusz

Közösségi tömegközlekedés katasztrofális helyzete

 

Folyamatos vitában állók azokkal, akik szerint a kerekes székesek közlekedését szegregáltan, külön busz szervezésével kellene megoldani. Az esélyegyenlőség alapfeltétele, hogy a közösség egyenjogú tagja, tehát meg kell oldani az együtt utazás feltételeit, ezzel ellentétes a BKV felfogása, hiszen szegregált taxi rendszerében üzemeltett elvileg 4 buszt, de a gyakorlatban ez a forma teljesen megbukott (vagy jön vagy nem vagy felférnek rá vagy nem). Vidéken időben jelezve az igényeket a közösségi közlekedés mindig meg volt eddig oldva (Győr, Székesfehérvár, Szeged, Kecskemét!), de Budapesten a BKV-val nemhogy kompromisszum, de viták helyett a folyamatos veszekedés jellemzi a kapcsolatunkat. A menetrendet nem tartják, az alacsonypadlós közlekedés kiszámíthatatlan és a követési távolságok kritikán aluliak (pl.: egymás után van kettő utána másfél órán át egy sem). A hévre hárman rakjuk fel a klienst (Mogyoródra csak így lehet eljutni) ránk csöngetnek, majd igazoltatják az athetotikus kliensemet, hogy tényleg nem szimulál-e. A metrók elektromos székkel igénybe vehetetlenek (kivételt képez 2-es metró: Örs vezér tere, Pillangó utca, Stadionok és kis földalatti: Mexikói út). Fontos kiemelni, hogy MÁK igazolással a súlyosan fogyatékosok és egy kísérője térítésmentesen, a mozgáskorlátozott személy több mint 7000 Ft-ért veheti igénybe. A buszos közlekedésnél a vezető segítsége a rámpa leengedéséhez elengedhetetlen (kivéve, ha kísérő egy vállfa fejjel fel nem nyitja előtte, mert a sofőr eszköz hiányára hivatkozik), de többször előfordul, hogy ez elmarad illetve az utastársak is nagyon gyakran bevetődnek a mozgássérültnek fenn tartott helyre így akár 3-4 azonos jelzésű buszt is várhat, mire jön alacsonypadlós busz.

A MÁV-val sem felhőtlen a viszony, de rájuk legalább lehet hatni, nem a mindennapi közlekedésben vesszük igénybe a szolgáltatásukat 90%-os kedvezménnyel (1 mozgássérült és 1 kísérő) és fejlődő, tárgyalóképesek. Mindössze egyszer tagadták meg a szállítást, arra hivatkozva, hogy a fogadó állomáson (Pápán) nincs emelő berendezés, de a Közlekedési Minisztériummal karöltve sikerült rávenni döntésük megváltoztatására, így ez az út is létre jött. Jelenleg 29 városba lehet eljutni (mind a három budapesti állomáson van emelő berendezés) Sopronban a MÁV többszöri tájékoztatása szerint nincs ilyen szerkezet, pedig van. Veszprémben az emelő berendezés 4 erős embert jelentett, szerencse, hogy a kliens mechanikus székkel tolható. A MÁV-nál külön szabályai vannak az emelő berendezés igénybe vételének:

 

Igénybejelentést a szolgáltatásra az alábbi határidőkkel kérjük megtenni:

  • mobil emelő berendezés esetén a tervezett utazást megelőző munkanap 14 óráig,
  • a menetrendben meghirdetettől eltérő utazási viszonylat esetén a tervezett utazást megelőző 3 munkanappal korábban
  • csoportos utazás esetén a tervezett utazást megelőző 7 munkanappal korábban.
  • Az önemelővel fel nem szerelt kocsik megrendelése csak a mobil emelővel ellátott állomások egymás közti viszonylatában lehetséges. A mobil emelő berendezés terhelési határa 250 kg.

A volánnak leginkább magas padlós járatai vannak, de velük is lehet egyeztetni. A helyi közlekedésben Kecskeméten, Debrecenben, Szegeden, Győrben a kért időpontra átszervezték a buszokat, így alacsonypadlós járat precízen érkezett meg.   

Az ördögi kör tehát adott a kerekesszékesek nem veszik igénybe a szolgáltatást, így az nem fejlődik, de azért nem veszik igénybe, mert nincsenek fejlesztések és így a bürokratikus indokokkal kiegészítve nem tudják igénybe venni. A flirt, az osztrák és a deziro akadálymentes, beépített emelővel csodálatosan van kialakítva és a kerekesszékesek által igénybe vehető azonban, mint a kombinó ezek is csak adott útvonalakon, ritkán járnak. Az épek által sokat szidott kombinó az egyetlen eszköz, amelyet a legsúlyosabb mozgássérült is egyedül, önállóan, segítség nélkül igénybe tudja venni (csak a gomb esetleges megnyomásához kell segítséget kérni). A 4 –es metrónál nagy lobbi és figyelem van arra vonatkozóan, hogy mindenképpen legyen lift és ennek következtében remény is van rá, hogy a közösségi tömegközlekedés katasztrofális helyzete a kerekesszékesek szemén keresztül fejlődésnek indul és talán egy nap a 61 es villamos, ami összeköti a Pető Intézetet, MEREK-et és a Hűvösvölgyi mozgássérült lakóparkot akadálymentes vonallá alakuljon át. Ezen kívül az ezernégyszáz buszból ezret, amelyek több mint 16 évesek, ha a legrövidebb időn belül alacsonypadlós buszra lecserélik, már hatalmasat lépnénk előre, az akadálymentes tömegközlekedés kialakítására, amely hasznos lenne az idős korosztály, a babakocsival közlekedőknek, a járóképes mozgáskorlátozottak számára is. Az általam készített táblázatokban a következőkben, az ebben a fejezetben a lényegesebb elemeket gyűjtöttem össze, emeltem ki.


BKV és az országos járatok állapota, igénybe vételének lehetősége

 

BKV Buszai

1400 – ból 1000 db 16 éven felüli nagyon kevés alacsonypadlós járat, azok is zárt vonalakon, követési idő rendszertelen

 

BKV Trolibuszai

Egy-két vonal teljesen akadálymentes, ezek jó állapotban vannak a többi vonal helyettesíthető, másik járat igénybe vehető

 

 

BKV Villamosai

A kombinó egy adott vonalon hatalmas könnyebbséget jelent, a többi vonalon kizárólag magas padlós, szinte igénybe vehetetlen kerekeszékesek számára, ezek rossz állapotban vannak

Hévek

kizárólag magas padlós, szinte igénybe vehetetlen kereksszékesek számára

 

Metrók

Kerekeszsékesek számára 4 megállót leszámítva (a több mint 40- ből) szinte megközelíthetetlen, pedig nagyon fontos megállókat érint 

 

BKV

MÁV

Volán

Helyi városi tömegközlekedés

A fenntartási költségekhez mérten tragikus az állapot, 1400 buszból 1000 db 16 évnél idősebb, rengeteg magas padlós járat, egyeztetésre nem hajlamos

Külön rendszer emelő berendezések biztosítására, korlátozott eljutási lehetőség, tanulnak, fejlődnek, fejlesztenek, egyeztetésre hajlandóak

Kevés alacsonypadlós járat, adott útvonalon, rendszertelen követési távolság

Kompromiszum készek, rugalmasak, segítőkészek, átszervezésre hajlandóak (Debrecen, Kecskemét, Sz.fehérvár, Szeged, Győr, Sopron

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://personalhelper.blog.hu/api/trackback/id/tr312301959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.